poniedziałek, 19 czerwca 2017

[4] 13 powodów - Jay Asher


Tytuł: 13 powodów
Autor: Jay Asher
Tłumaczenie: Aleksandra Górska
Wydawnictwo: Rebis
Data wydania: 2017
Ilość stron: 272
ISBN: 9788380621862
Moja ocena:
★★★★★★★★☆☆



Moi drodzy, dzisiaj przychodzę do Was po raz kolejny z recenzją książki, tym razem może nie do końca młodzieżówką, ale na pewno skierowaną także do młodzieży. Recenzja ta będzie zawierała moją subiektywną opinię, dlatego proszę o zrozumienie. Zapraszam!

Co zrobilibyście, gdyby ktoś ważny, z Waszego bliskiego otoczenia popełnił samobójstwo? Straszne, prawda? A gdyby kilka dni po tym przed drzwiami Waszego domu znaleźlibyście pudełko zaadresowane do Was, a w środku wiadomość - kasety o tym, że to właśnie Wy jesteście jednym z powodów tego czynu? Niewyobrażalne, a jednak to właśnie przytrafiło się Clay'owi, głównemu bohaterowi tej powieści.
Mam nadzieję, że jesteście gotowi, ponieważ zamierzam wam opowiedzieć o swoim życiu. A konkretnie, dlaczego moje życie właśnie się skończyło. Bo skoro słuchacie tych taśm, jesteście jednym z powodów.
Clay, niczym nie wyróżniający się licealista, miły, uśmiechnięty, a jednak w jakiś sposób to właśnie on doprowadził do samobójstwa Hanny Baker. A kim była Hannah? Jedną, jakich wiele na świecie, prześladowaną i dręczoną przez rówieśników nastolatką. I to właśnie ta młodzieńcza złośliwość i nienawiść stopniowo skłaniały ją do popełnienia samobójstwa.

Książka 13 powodów w zupełności odbiega od standardowych pozycji książkowych. Już na początku w oczy wrzuca się ogromna różnica. Od pierwszych stron wiemy jak zakończy się cała ta sytuacja, jak potoczy się dalej akcja. Po raz pierwszy spotkałam się z takim zabiegiem i muszę szczerze przyznać, że zrobił na mnie na prawdę ogromne wrażenie, za co należą się brawa dla autora!

Kolejną cechą jest to, że książka w większości pisana jest w rodzaju pamiętnika. Oczywiście, nie jest to dosłownie pamiętnik, ale są to nagrania opisujące pewne sytuacje z perspektywy Hanny. Również pomiędzy wypowiedziami, możemy znaleźć myśli Clay'a, towarzyszące mu podczas odsłuchiwania kaset. Na początku było to dla mnie dość frustrujące i uważałam to za zbędne. Z biegiem akcji przyzwyczaiłam się do tego, a nawet podobało mi się to, gdyż mogłam dowiedzieć się jak na dane kwestie reaguje główny bohater.
Nie sposób wrócić do tego, co było kiedyś. Co nam się wydaje, że jest. Tak naprawdę do nas należy jedynie... teraz. 
Niestety nie mogę powiedzieć przy tej pozycji, że udało mi się poznać bohaterów. Nie dowiedziałam się jaki był Clay czy Hannah. Autor pominął to na rzecz innych zabiegów i ja to oczywiście rozumiem, jednak wydaje mi się, że fajnie byłoby móc poznać ich z tej lepszej strony. ;)

Co do samej fabuły, moim zdaniem genialny pomysł, może nie do końca wykonanie. Czegoś mi po prostu tam zabrakło i nawet nie jestem w stanie określić czego, jednak czuję wielki niedosyt. Książkę tę czytałam na zmianę z serialem, tzn. aby uniknąć spojlerów czytałam ok. 2-3 rozdziały (taśmy) do przodu, by móc zobaczyć 1 odcinek serialu i taki sposób Wam gorąco polecam. Tak unikniecie spojlerów! A uwaga serial przedstawia kasety w różnej kolejności!
Wiem, że nie chciałeś sprawić mi zawodu. Tak naprawdę większość z was przypuszczalnie nie zdaje sobie sprawy z tego, co zrobiła - co naprawdę zrobiła.
Nie chciałabym tu poruszać tematu samobójstw, gdyż uważam, że to są trudne rzeczy, jednak chciałabym zaapelować, aby każdy w wieku dorastania sięgnął po tą pozycję i zobaczył jak to jest być po drugiej stronie. Uwaga! Jeśli utożsamiasz się z Hanną, wiedz, że zawsze możesz liczyć na pomoc. Jeśli czegoś potrzebujesz śmiało do mnie pisz, razem znajdziemy rozwiązanie.

W opiniach innych czytelników zarzucano, że 13 tytułowych powodów było błahe i na pewno nie mogło skłonić Hanny do samobójstwa. Ja jednak uważam inaczej, jeden powód - ok, da się to ogarnąć, ale kiedy przytłacza Nas ich ponad 10, a od nikogo innego nie możemy liczyć na pomoc? Zostawiam Was z tym do przemyślenia. 
Słyszę, jak ktoś traci nadzieję. Stawia na sobie krzyżyk. Ktoś kogo znam. Kogo lubię. Słyszę. Ale jestem spóźniony. 
Przed przeczytaniem nie mogłam zrozumieć tego, dlaczego książka wydana w 2007 roku, dopiero po wyprodukowaniu serialu stała się bestsellerem. Z ciekawości sprawdziłam również opinie na jej temat i bardzo się zaskoczyłam, gdyż recenzje sprzed wydania serialu były słabe i wahały się od 4 do 6 gwiazdek, natomiast już po, książka ta osiągnęła genialne noty, podnosząc jej średnią ocenę do 8.
Niestety, ale muszę się tu zgodzić, że gdyby nie serial,, pozycja ta nie osiągnęłaby aż tak dużego rozgłosu.

Podsumowując: Uważam, że 13 powodów to pozycja z niespotykaną fabułą, po którą na pewno powinniście sięgnąć. Nie jestem pewna czy można ją nazwać bestsellerem, jednak pomimo tego cieszę się, że mogłam się z nią zapoznać, na pewno bardzo wpłynęła na mój sposób myślenia.

A wy, co sądzicie o tej pozycji? Czekam na Wasze komentarze! Również zachęcam Was do zostania ze mną na dłużej poprzez zaobserwowanie bloga Pyszne Buki oraz kanału na YouTubie! 

8 komentarzy:

  1. Oglądałam serial, książka jeszcze czeka. Historia intrygująca i ważna, dobrze, że dzięki przeniesieniu jej na ekran stało się o niej głośno.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zarówno książka jak i serial zaliczony ;) Zdecydowanie bardziej podoba mi się ten drugi, bo opowiada dokładniej historię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak sądzę, w porównaniu do serialu książka była tak bardzo okrojona. Już nie mogę się doczekać 2 sezonu! <3

      Usuń
  3. Ja dopiero mam w planach serial i książkę. Też właśnie się naczytałam opinii, że większość powodów jest błaha. Koleżanka twierdzi, że 3 ostatnie są najgorsze. Zależy wszystko od człowieka. Trudno jest mi napisać coś więcej, dopóki nie zabrałam się za czytanie, ale niektórym nawet natłok pomniejszych powodów wystarczy. Każdy odczuwa wszystko inaczej, dla innych coś jest błahostką, dla niektórych poważną sprawą.
    Pozdrawiam Lex May

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taak! Moim zdaniem w serialu 9,10,11 i 12 powody były straszne i nigdy ich nie nazwałabym błahymi. Musisz koniecznie obejrzeć, jak i przeczytać tą książkę, choć nie ukrywam, że serial bardziej mi się podobał! :)

      Usuń
  4. Zaciekawiłaś mnie tą książką :-) O serialu nie słyszałam. Świetny pomysł na smakowitą skalę ocen książek :-D. Ja mogę polecić całkowicie inną książkę, ale moją ulubioną " Zatrzymać dzień". Ma w sobie coś magicznego. Polecam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapisuje tytuł! Na pewno postaram się po nią sięgnąć!

      Usuń

Copyright © 2016 Pyszne Buki , Blogger